Blog: Toon je liefde voor je klant

Aha Creative | Blog: Toon je liefde voor de shopper

14 februari is het weer Valentijnsdag. De dag waarop je elkaar ‘een teken van liefde’ geeft. Een mooie aanleiding om eens te kijken hoe het met de liefde voor je klanten staat. Hoe laten we hen eigenlijk weten dat we van ze houden?

Ik heb eens een onderzoek gezien waarbij shoppers in een supermarkt een bloem kregen. Wat bleek, shoppers die een bloem kregen, besteedden significant meer. Als je je goed voelt, gewaardeerd voelt, ben je gemotiveerder om iets te doen. Dat geldt ook voor shoppen.

Uit het onderzoek bleek dat shoppers boodschappen doen leuker vonden, nadat ze een bloemetje hadden gekregen. Dat is een van de doelen van retailers; boodschappen doen weer leuk maken.

Moeten we nu dan alle klanten voor 14 februari een Valentijnskaartje sturen met een leuke korting of een cadeautje dat ze in de winkel mogen ophalen? Leuk gebaar, maar onbetaalbaar. Bovendien is het natuurlijk beter om regelmatig je ‘liefde’ te tonen. En dat hoeft niet altijd met cadeautjes.

Vertaal je liefde voor de klant in aandacht. Les 1 van de verkooptraining die ik kreeg toen ik in mijn studententijd een bijbaantje had in een kledingzaak: begroet iedereen die binnenkomt. Laat weten dat je voor ze klaar staat. En dat werkt.

De transformatie van zelfservice-magazijn tot belevingswinkel is in veel retailsegmenten al in volle gang. Voeg hier een actieve benadering van je klanten aan toe. Van verkoopmedewerker tot cassiere. Een hartelijk welkom. Vaker iets laten proberen of proeven. Spontaan je hulp aanbieden,

Ook in de aankleding van de winkel en in communicatie kun je hier aandacht aan besteden. Maar liefde is vooral iets tussen mensen. Aandacht voor ‘shopper love’ is dan ook vooral een lokale aangelegenheid. Iets wat ondernemers zich ter harte moeten nemen. Dit moet natuurlijk ook aangestuurd en gemotiveerd worden vanuit hoofdkantoren. A-merken kunnen hier een faciliterende rol in spelen met lokale activaties. Wellicht is Valentijnsdag een mooie aanleiding om hier een start mee te maken.

Alex Hamming | 21 oktober 2019

Cases & Blogs